På första parkett....

Det var ett tag sedan man var ut på balkongen.... egentligen skulle man väl göra iordning den...men eftersom man aldrig är där så blir det inte av... men utanför räcket...står det ett träd...som blommar nu.... sedan är det inte speciellt skönt att sitta i 40 graders sol....

Platser....

När man är ute och cyklar... eller går... så hittar man små... smultronställen... som man inte visste fanns... ett sådant hittade vi på dagens cykeltur....

Vi såg först en stig... den såg så inbjudande ut....

När vi kom fram på stora vägen igen... så såg vi en grind.... Den ledde oss in i en park....

Det fanns massor av stigar att välja på.... vi cyklade längs ån....

Vi passerade förbi en röd bro...

där fanns en bänk...  så vi passade på att fika... vi hörde ett pipande .... När jag kollade vad det var.... Så var det hackspetten som fått ungar.... Föräldrarna flög i skyttetrafik.... fick en unge mat så pep dom andra... stackars föräldrar...

ingen vila där... vi passerade en spång som gick över kanalen....

Hasseln bildade ett tak över stigen...

Det var bara skönt att lyssna på vattnet och se änderna leka tafatt....

vi cyklade hemåt förbi dom stora ekarna...

Vad är det som är så intressant...

Tintin hade inte alls tid med oss... han satt och stirrade upp i luften... på vadå?

Jo en ekorre....

Vet inte hur mycket ekorrar förstår... men det verkade precis som han retades med Tintin... och hoppade lite mellan grenarna... på lagom avstånd för att inte bli fångad...

Cykelturen....

Efter kaffekokande och packande av ryggsäck.... Samtal till kompisen... så var det bara att hoppa på cykeln.... Först ned till torget och pumpa i lite luft...

de politiska partierna höll infomöte inför EU-valet... det var mer cyklar än folk....

Efter en kortare transportsträcka så var vi utanför stan... pionerna blommade i dikeskanten....

Fälten lyste gula av rapsen....

Och även vetet hade kommit upp en bra bit....

Roligt att det fortfarande finns landsvägar med breda vägrenar... som man kan använda som cykelbana....

På håll såg man hur kastanjeträden blommade... man behöver inte åka till Paris för att se det...

vid cyklade genom bokallén... med sitt speciella ljus... och skuggor
 doften av syrener... stack en i näsan... efter lite trixande hittade vi fram till kompisarna och deras husvagn... vi tog med oss vårt fika och... gick vi ned till sjön... och dom första modiga badarna var i vattnet... +18 grader....
Tittade på segelbåtarna som sakta åkte förbi... nu var det sommar...

Efter att ha suttit och pratat ett par timmar... så cyklade vi hem... ned genom bokskogen... har för mig att det är Europas nordligaste bokskog....

Passerade en gammal ek...som troligen sjunger på sista versen... inte ett endaste löv fanns...

Tittade på Sigurdristningen... som skulle behöva fyllas i med lite färg...

cyklade vidare förbi... små röda torp... hagar... på smala grusvägar....  så var vi då hemma igen... efter 3,5 mils cykeltur....

Idag skiner solen....

så vad passar inte bättre än att sticka ut på en cykeltur...   om man har riktig tur kanske man fått...lite färg på sin bleka lekamen... kaffekorgen är packad...overallsbrallor, långärmad tröja medtagen...solglasögonen på.... kameran laddad....
fåglarna kvittrar....förhoppningsvis...

Odling....

Kompisen odling har kommit lite längre än min... sedan så förenklar hon odlingen...

gurka och sallad, dill samsas om en säck....

potatisen får sin egen...

och ärterna hamnar i balkonglådan....

Sedan så ligger hon här och njuter och lyssnar på fågelsång.....

hon är en sann livsnjutare som Carpe diem...fångar dagen....eller det ska väl mer tolkas mer som...

att Ta vara på dagen, njut av dagen eller njut av den flyende dagen.
Precis som hon gör....

Tintin...

Var hem till kompisen igår.... deras sötnos....Tintin....

Höjden av lycka....

Att kunna spontant läsa tidningen utan glasögon.. att kunna sitta vid datorn...utan glasögon... kunna gå i en affär och se prislapparna... att kunna äta mat utan ha glasögon och se ärtorna... att kunna skala morötter...med risk att ta fel på fingrarna...borsta tänderna i tandkräm istället för handkräm.... tvätta håret i champo istället för fuktighetskräm....  att kläderna hamnar på rätan istället för avigan... det är lycka....

För maken är det lycka att inte alltid få leta efter mina glasögon...som jag inte ser.....

men utan förstoringsglas..och läsglasögon kommer jag aldrig se innehållsförteckningen på Pestoburken.... Men det finns väl ingen som klarar teckensnitt 2 gul text på vit botten... så det gör ingenting...;)

Hemsida....

Har nu börjat med att göra en hemsida... lite pillergöra eftersom jag kodar manuellt.... och inte använder Frontpage.. eller andra program.... det märktes att det var ett tag sedan.... inu är det mest för skojs skull... så man inte glömmer bort sina "talanger".... samma sak med Access.... brukar skapa databaser ibland.... bara för att komma ihåg hur man gör....
Som sagt..... en del roar sig konstigt.....

Årets första jordgubbar...

Har nu gjort den första justeringsoperationen av Lasik..... undrar vad dom delar ut för piller...innan op..... blev trött...som bara den.... det hela gick väldigt fort.... maken som satt i väntrummet...hann inte ens fika.... var in på affären...och där stod dom...jordgubbarna.... blev okristligt sugen på jordgubbar med glass.... eftersom glassen endast innehåller en massa E-nummer istället så blev det joghurt.....

Efter detta så gick jag och la mig och slocknade i 3 timmar.... så med andra ord var det riktigt "knock-out" piller

Tur att man väger lite....

för idag har det onekligen...blåst små dj-r...och risken att blåsa bort... har varit stor.... men på grund av vikt...så står man fortfarande stadigt på jorden..... Något att vara glad över ..... är att solen skiner....fåglarna kvittrar ... "pussen" jag fick av Rasmus.... eller det var väl snarare en slick ;)...

Kort semester...

För skomakaren blir det i åter igen...kort semester....han har stängt mellan Hägg och Syren....men eftersom båda blommar för fullt...så får han knega vidare....

Även midsommarblomstren....är tidiga.... får snart döpa dom till pingstsommarblomster....

dom slåss... om platsen med den här gula skönheten...

där var det för övrigt kö...till ståndare och pistillerna...

Potatisen satt....

Har nu provat ett nytt sätt... att odla potatis.... under duk.... idén kommer från "Näckrosen".....hon fick både riklig...och stor skörd.... Provar en för mig ny sort...Marin.... sedan blev det dom obligatoriska Mandelpäran.... dom fick en extra...skopa med sand.... så dom kommer med all säkerhet....att "må fint"... och belöna mig rikligt....

Tapetersing nu... och förr....

Förr: Skär till våderna... klistra... 3-5 stycken... vik... uppför stegen... vik upp.... häng upp... eventuell justering... borsta... skarvroller över fogarna...

Nu. skär till våd.. klistra 1 våd... vik.. uppför stegen... ta hjälp med att vika upp våden.... vingla dig upp för stegen.... vik upp... försök passa våden rätt... sätt den på väggen... Be till högre makter att den sitter rätt.... om inte.... försök stå ut med en sneda tapetvåder.... borsta... skarvroller över fogar...

Med nya klistret... så smackar det bara till och tapeten sitter som berg... helt omöjlig att rubba så mycket som 2 mm... så nu ska jag ut och leta riktigt tapetklister...

Jag fasar för när man ska ha upp tapeten...  7 rullar..... i sovrummet.... när man är slut över en fondvägg... i ett kök... 1½ rulle....

Med föregående inlägget....

så har jag nu skrivet 800 inlägg... 801 med detta..... på dryga 2 år.... så det är mycket rappakalja som passerat s.... i mitt tangentbord....

Det närmar sig....

Nu har jag kommit så långt i min tapetsering.... att jag skurit till våderna.... nu ska det bara hängas upp.... på tal om tapeter.... var till Rusta.... det fanns hur mycket tapeter som helst som jag skulle kunna tänka mig... priset var en bråkdel...mot vad tapetaffärerna tar... men jag har för lite rum.... men titta kan man alltid....

Det hela blev roligare.....

När man har en sådan här fin tvättkorg... då blir till och med något så ebarmeligt tråkigt som att tvätta, kul.... fyndade den på DollarStore..... för 40 kr..... det kan det vara värt... för att få lite glädje.... i tvättstugan.....

Och det här slapp ni se....

Det man inte har i skallen... hjälper i det här fallet inte ... ens benen....

Laddade in korten i bärbara.... och den är på annan ort... det vill säga i stugan... och kameran är tom... "snyggt jobbat"...

Men jag kan berätta lite som har hänt.... brevlådan som jag skrev om i januari... har nu sjungit klart.... sista maken gjorde innan vi åkte hem... var snickra ihop en ställning... knackade ned den i backen.... så nu slipper brevbäraren kravla... i diket....

Jag har börjat byta ut plastkanterna... runt mina blommor.... slår ned en massa halva trägrenar i ring.... nä  det blir en bild efter nästa... resa till stugan....

jakten på material till en rök....fortgår... fattas bara en eldstad..... vi har till och med fixat alen att elda med... lite enris finns också.... kort....i studiesyfte finns också... i datorn ....som ligger i stugan...

har planterat blommor i krukor.... som jag räddade från återvinningsstation....

Helgen gick även åt till att stapla ved.... Som maken klöv..... även staplat ved som "Richard" klöv... den stapeln såg riktigt proffsig ut... men det varar väl till första blåsten..... för övrigt så har jag också burit björkstammar... både stora och små.... Det är till vinterns mysbrasor....

Gjort en cykeltur.... Till närliggande samhälle och köpt tidningen.... Cirka 12 km tur och retur... passade på att besöka ett par kompisar... och tittade på när dom rensade ogräs.... En sant nöje att slippa det själv....

Druckit te.... Tittat på schlagerfestivalen... och förundrat mig över Norges bidrag... kunde vara så överlägsen... det är dom väl un´t efter alla 0:or som dom fått genom årens lopp.... Som vanligt är röstningen lika snurrig... eller om det var jag som var trött... 25 bidrag tävlar... och 42 röstar... ser man det så var Malenas bidrag inte så illa... hon fick sådär en 20 länder efter sig....

Maken och "Richard" la ut nät... som vanligt....;) var fångsten ricklig... det vill säga en gädda på 70 meter.... Men sjön är svårfiskad.... Sedan är det väl inte enkelt med tanke på varannan dags vädret som råder.... Fiskar är känsliga djur.... På mer än ett sätt....

Sedan var det loppisbesök.... Hittade en lärobok i ett dataprogram jag har... så nu kanske man kan lära sig det.... Och 5 kronor... var väl ett fynd...

Var även till Elgiganten .... Men eftersom personalen.... var helt ovetande om vad jag frågade efter.... och svarar som han visste.... Så gick jag.... Varför inte säga rakt ut... "Jag kan inte svara på det... jag vet inte"... nu utgår man bara ifrån att allt dom säger är osanningar.....

Har även beundrat "hyacints" nya dator... är djupt imponerad över alla fina spel som fanns... och den fina klockan i övre högra hörnet.... Men jag får väl tröska vidare med den här datorn....

Ja så var helgen slut och man åkte hem till stan... eller bort.... Det beror på hur man ser det.... Och nu när jag summerat helgen... så är ni kanske tacksamma.... Över att bilderna är kvar i bärbara... som är kvar i stugan....

nu är micron på plats....

nu har vi satt upp luckan... men det går trögt med tapetseringen... vi skulle haft dit elektrikern.. men han har tid just nu... sedan ska det fixas till lite i skåpet... men i stora hela så blev det bättre plats på bänken....

Fiskat....

Var idag iväg och fiskade med maken... kände att en dag vid sjön efter allt elände.... var bästa medicinen.... eftersom bloggen var borta... tog jag inte med någon kamera.... typiskt... när man får fisk.... 2 ynkliga regnbågar... och 3 stora... nåja halvstora.... som den sanna fiskehistorian... så tappade jag den största.... men jag lyckades i alla fall håva in en på 1½ kg...

Sedan var det en öring som simmade runt med ett gult flöte.... efter mycket trixande fick vi fatt i flötet... och öringen fick tillbaka sinn frihet... och vår belöning blev ett flöte med krok med räkor...lite blytyngder... så nu kan man meta....

Nu är jag glad igen....

Min blogg bara försvann.... fanns inte ett endaste litet kort, inlägg eller något annat som visade att jag skrivet under två års tid.... när jag loggade in fanns... det inte ett dugg... inte ens möjligheten att skriva och tala om vad som var fel... när det var blankt i rutan....
Kundtjänst och teknikerna på blogg.se ska ha tack.... som letade rätt på min blogg i cyberrymden... så nu kan jag plåga folket i två år till ;)

Fint besök....

Den här tjejen var och hälsade på.... otroligt snäll hund.... lufsar lite efter en.... påminner lite om Ulrik... vet inte vad rasen heter... Damen i fråga börjar bli till åren... lite stel...i lederna.. och har igångsättningsproblem... lite trött... och vill gärna vila middag.... men i stora hela pigg för sin ålder...

Som jag har letat.....

efter...ett endaste lite livstecken ..... från äppelträdet…. Äntligen behagar den ena trädet blomma.... kanske, kanske....kan man får ett äpple eööer två till hösten.... jag har hotat med blir det inga äpplen i år så kommer jag att gräva upp träna och ....slänga på tippen.....  Har man tur så kommer hot fungera även den här gången...;)

storfiskare...och skatt.....

Storfiskarna…. Är ute och lägger nät…. Dom har fått blodad tand sedan öringen bärgades….

En sådan här gran ska man hitta till jul... då skulle man inte behöva...sätta in några röda bär...
för det har den redan....

Även vädret visade sig från sin vackra sidan.... bara regnskuren dragit... förbi...

Nu vet jag var skatten ligger…..

Man gör så gott man kan....

sa den lilla grodan som ....stretade....uppför muren.... vilken energi den lilla krabaten.... låg inne med...

Hen klättrade uan...att visa någon form av trötthet....

Puh... snart är jag uppe....

En dag på landet.....

Var till stugan i helgen…. Man kommer av sig …. Med att jobba när det är gråtrist väder…. men gallring i jordgubbslandet….och i örtträdgården hanns med…

gräsmattan skulle behöva klippas… men där var det fullt av gullvivor... röda,

orange och.....

gula…
Sedan planterade jag lite….

Får bli mer till helgen… grannen sågade även ned en björk…. Och det var väl i grevens tid… för det var inga löv i toppen…. Och troligen skulle den väl blåst ned om något år… som bonus.... fick han såga ned ett träd till.....
som växte fel… har man en halv Arborist….. i sin närhet... så får man passa på....

Nästa projekt.... är som ....

sagt trappan...från parkeringen till stugan....fick en massa kantsten och cementplattor..... så det underlättar lite.... men jag ska göra en ritning.... så det blir ordentligt med alla trappstegen.... och avslut.... sedan är det mitt "vattenfall" som ska fixas.... vilken tur att man.... har att göra... sedan är det andra saker på G.... men det får jag berätta om när det är klart.... ännu ett steg närmare... känns det....

Projekt kök....fortskrider....

Skarvarna är nu slipade.... och det som ska målas....är målat..... så när vi kommer från stugan nästa gång.... så är det tapetsering som gäller....samt ta bort en hylla och sätta upp nya luckan...där mikron ska stå.... kaklingen får vänta tills.... jag tapetserat väggen.....

i helgen ska jag göra ritning till nästa projekt......

Maken är klar....

med sin del av projektet.... det vill säga måla taket....till och med lampan är på plats....

själv håller jag på med att spackla och slipa skarvar.... samt målar en vägg....

och i vardagsrummet...ser det ut som själva....... men även det kommer väl att förbättras.... så småningom....men och andra sidan så har det varit.... lite mycket projekt.... den sista tiden....

Vernissage....

Så här på vårkanten så brukar det vara popis med vårvernissage.... vid genomgång av flyttlådor som varit borta....i 5-6 år... så hittades dessa tavlor... målade i olja.... så tidpunkten var den rätta.... attt visa upp dom...

Dom gjordes efter en beställning av undertecknad... eftersom min bonuspappa kom från Skåne... så blev det motiv därifrån.. den långa tavlan är cirka 5cm hög och 13-14 cm lång... dom fyrkantiga ca 8-10 cm i kvadrat..... lättplacerade små alster....

Comhem utslaget....

så man var lite utanför.... TV, internet och Ip-telefoni... fungerade inte... men och andra sidan.... så kom jag tidigt i säng.... och somnade ovaggat.....

Bostadsrättsföreningens årsmöte….

Jag skrev två motioner…. Och båda gick igenom…. Så det märks att det har kommit lite nytt blod i styrelsen.. nya ordförande är väldans duktig…. Sedan var det 3 till… motioner… men dom gick inte igenom… efteråt bjöds det på smörgåstårta och kaffe…. Men då gick vi….. även om tårtan såg fin ut…. Så var det inget lockande med det….

Nätfiskare......

nu menar jag inte det som förekommer på Internet.... utan den som man använder sådana här till...

Maken, grannpojken och "Richard" har fått ett nytt nöje... det ska läggas nät.... Och allt är vetenskapligt utprovat.... första försöket  blev inte så lyckat.... Men vid det andra... så var det fisk.... som trasslat in sig i nätet.... Maken... kommer uppfarande ... och väcker mig... " ta med kameran och kom"... jag trodde att det brann i knutarna... nejdå... det var fisken jag skulle fota...

Mycket sik... har jag sett i mina dar... men aldrig en som var så stor... sedan blev det några gäddor... abborrar... Abborrarna saltades och röktes.. väldans gott blev det... Det blev till och med en brax till grannkatterna... Så nu ska vi ta med expertishjälp.... i form av min bror..... det ska tillverkas en riktig rök.... som man laddar med al och enris....
Nöden har ingen lag... det är där ABUröken har kommit in..... OK den duger i nödfall... men ingenting går upp mot fisk som är rökt på riktigt sätt....

Blå vitsippa.....

Såg en blåaktig vitsippa vid tomgränsen..... så fram med kameran....

Men vad sitter i stängslet....??? Jo en koltrast... har tydligen haft lite bråttom... och flugit in i stängslet...

och så var hans liv över.... Så det är tydligen inte bara katter som fåglarna får se upp för... även stängsel kan förkorta livhanken.....

En liten vandringstur....

i Bergslagsskogarna..... inte långt ifrån stan... men ändå finns det blånande berg... och stora vidder.... Dagens tredje älg vandrade förbi....

Efter någon timme så stannade vi vid en lite tjärn och drack kaffe... åt lite nötter... och bara mådde bra.....

Visste inte att fåglar bygger höghus... men tydligen.. nu har jag bildbevis att det sker....

Vi var tvungen att runda en sjö... för att komma till bilen....

Men då var det en å... som vi inte räknat med.... det var så pass djupt så man var tvungen att...  passera över på dom fyra stockar....som låg där...  gå på dom två mittersta och försöka ta stöd med hjälp av stavarna på dom två yttersta..... med andra ord balansakt....  i den högre skolan..... .

Efter den här...balansakten så var det bara 2 km kvar att gå.....

Målning av båt....

Var med kompisarna till deras båt... det är sjösättning i dagarna... och innan dess så ska den som sagt göras i ordning... det är fördelen med den lilla skutan.. vi har... ett par åror... möjligen en lite motor... 3-4 starka karlar... så är man ute på banan.. det vill säga i sjön....

jo som sagt... vi letade upp en dosa med ström.... en kran för vattenslangen....  sedan började....Richard jobba....för högtryck...... med tvätten... under tiden satt vi i solen och drack kaffe, och pratade....

Sedan hjälpte vi till med att vaxa..... så den skiner så fint i solen....

Efter det så blev det lite mat....

Måsarna satt och glodde glupskt på maten... tji fick ni... ni får inget.....

Efter maten.... så fortsatte Richard att måla undersidan av båten....  den blev riktigt fin....

Så nu kan "Richard och Hyacint " segla ända till Amerika om dom vill.......

Var gömde du dig....????

Jag visste väl.... att jag satt lökar för 2 år sedan med....Kungsängsliljor..... även om jag trodde mig veta vart.... så såg jag inga... Men igår när jag var i "Parken" så stod dom i rabatten.... precis där jag trodde.... hoppas verkligen att dom förökar sig... och kommer i framtiden också......

Nu är våren här....ordentligt....

i torsdags var vi och tittade på våreld..... så gott som hela byn...där vi har stugan.....var där.... Tack "Richard" som gjorde det möjligt.... genom ditt fällande av granar..... hur som helst....så blev det vårskriket..... ni som sett Ronja Rövardotter vet vad det är...... vi vuxna drack ett glas vin.... och Willyvatten... barnen... som för övrigt börjar bli stora.... sköt iväg något som liknade flygande Ollonborrar.... när vi sjungit " Vintern rasat...."

Sedan gick alla hem till "Stora huset".... frun hade lagat Nässelsoppa.... som var otroligt god..... fiskrätt som var om möjligt ännu godare....... som pricken över i.... hemlagad glass...... det var byns egen lilla "Ronja" som lagade till den.... var bland annat... i farfars barskåp... tog en skvätt konjak..... och spetsade till glassen..... en försigkommen tjej..... Det var en fin Valborgsmässoafton....

Ny skylt...???

Var ut och cyklade i går.... bredvid affären....upptäckte jag den här skylten.... att det troligen är en förbudsskylt... förstår jag.... men frågan är till vad..???