Rakukursen sista delen......

Jaha, nu har man prövat något nytt, att bränna raku. Med facit i hand så skulle man bränt andra objekt än det här, och det blir inte alltid som man tänkt sig...

I den här ladan och innanför den här dörren tillbringade jag en del av söndagen....



där glaserade vi våra alster sedan kursen i september...
   

Min kurskompis objekt  "Ollie" var också med...


Han var generad  över alla "nakna tjejer".....
som låg runt omkring honom på bordet..


Vi startade med att fylla ugnen med gods....

 
Under tiden som det brändes i ugnen...


tömde vi en ugn som brändes igår...där hade dom använt
grovsalt, peppar, oxider och tidningar..


Vi hade genomgång på vad var och en skulle göra när det var
färdigbränt......Fyllde backarna med sågspån, och i  tunnorna la vi
i botten ett lager  på ca 10-15 cm....


Vi hämtade godsen ur ugnen, la i tunnan och slängde på mer
sågspån, på med locket i en hisklig fart....sågspån-gods-sågspån-gods osv.
så höll vi på att varva tills tunnan var full... det rykte en hel del...
 

Efter 30 minuter så var det klart och vi plockade ur....., det var varmt,,,,
inte ens handskar hjälpte....
 

Vi tvättade av föremålen med vatten och svinto... för
att få bort det värsta sotet.....
 

Sedan var det att vaxa krukor, skålar och de  andra föremålen...
packa ihop och åka hem

Tin-Tin var bara tacksam för det.... för det hade varit
en lång dag...


Min kurskompis Ollie blev så här, det var ett vådligt
äventyr... han råkade ut för... damerna behövde han
inte träffa fler gånger.....


Och jag fick mer prylar till Gula Huset på Höjden... så nu kan
jag snart skaffa ett eget Loppis....Det var kul, även om det inte
blev riktigt som jag ville... men så är Raku... det blir inte alltid som 
man tänkt....
  
   

Kommentarer
Postat av: tina

OOOJ !
Va du ä braaa på att fotta och skriva och lägga ut bilder, kanon !!!!

Det är såå kul att läsa och inte minst att titta på fottona....

Kraam

2007-10-10 @ 20:31:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0