En trött liten kille…

idag har vi försökt fiska…. Men halva fiskeutrustningen… glömdes kvar hemma… tillsammans med senap… korvbröd…. kaffevatten…. Men vi fick med… korven…. Tändstickor… och engångsgrillen… och det var vackert så…. Hur som… blev det mycke kasta pinnar…. Som Isac…. fick jaga efter… vi var upp en sväng till stugan också... och där blev det också… mycket att kika på… för lillkillen… nu står åter hoppet… till… att han blir kvar hos oss… när matte och husse…. Åker hem…

Det går tydligen att sova… trots att man nästan… vrider sig själv… ur led…

En bit på väg….

Med att snygga till badrummet... i stugan… Var upp och slängde på en matta… bytte toalettsitsen… nya handdukar…

eftersom jag hade ett rosa draperi... så fortsatte jag med den färgen...

nu är det småsaker kvar... knopp till toastolen.... spegeln ska upp... måla lite rör.... byta golvbrunn... måla taket... men det lilla vi gjort är en klar förbättring... med tanke på att många har utedass.... och inget bad i sommarstugorna... så är det rätt "lyxigt".... ;)

jovisst… guldspegeln ska upp också…

ett landskap...

som man inte varit så värst mycket i…är Härjedalen....  en dag… när vädret inte…var det bästa så åkte vi upp till Tännäs... på vägen dit passerade vi Högvålen… Sveriges höst belägna by 830 meter över havet…. Ränningsvallen… som kanske är mer känd som Kalendergubbarnas by… där har dom släppt en kalender varje år,, med start 2004… med idel lättklädda gubbar… hua….

I Tännäs ligger Sverigen högst belägna kyrka 648 m över havet….

Fjäril vingad...

nu var du nu inga fjärilar utan... trollsländor... som fladdrade runt vid sjön... när vi fiskade.... otroligt vackra var dom.. beoende hur dom satt... så had dom olika färg... ibland såg dom nästan svarta ut....

för att i nästa sekund... ha en underbar... blå färg...

Dom här ,,,,

sötnosarna träffade jag på i Glöte…. Man gick inte nära…. För hornen… är nog inte att leka med… dom var inte så stora som vanliga kossor... eller tjurar... men riktiga muskelknippen... var det...

kalvarna stod en bit bort... och undrade nog vad vi var för ena... tittade lite försiktigt under lugg...

Grundlurad.... :)

Var in i bokhandeln i Sveg… där låg det en katt och sov… öronen… och andningen gick i takt… ni vet en sådan som ser ut som en liten kattunge… som sover… sa till maken att det var otäckt… för den såg så levandes ut… trots det så ville jag ha en… ( maken är överkänslig mot katter) då jag inte .... kan ha någon riktig…. tog upp kameran och tog ett kort…. Precis när jag skulle ta nästa… så tittade katten upp på mig… och såg inte alls glad ut… över att ha blivit väckt… det var en riktig katt… ridå... men säga vad man vill… fin var han…

svamp och bärsäsongen....

har börjat... två skogsrundor... och 6 liter gula kantareller... är bärjade... om det fortsätter så här... kommer det att bli ett rikt svampår.... på hemtrakterna runt Eskilstuna.... kan vi nog plocka blåbär... för det verkar finnas gott om den varan i skogarna.....

samtidigt känns det vemodigt... när svampen börjar komma... för då är det snart höst... och med tanke,... på vädret så har det inte varit så mycket sommar... ännu....

Loppisen...

har öppnat... nu har man varit där så mycket... så man har blivit vänner... och sitter och pratar.... en ovanlig pion... har dom... rosa och vit... otroligt vacker...

det är något magiskt över pioner... även bondpionen kan... kan få mig att bara njuta... av doft och färg...

Sarah Bernard….

I fyra år… har jag väntat…. Var det hotet om att bli uppgrävd… och kastad på komposten… som gjorde att du… ville behaga… med din rosa kjol… och underbara doft….???.. nu ska jag bara njuta av dina blommor…

Är i stugan....

Målar toaletten i källaren... Även den lilla... Ska få lite färg... C var hit och monterade upp lilla "kristall" lampan i taket...nu fanns det ingen isolering.... runt dom gamla ledningarna... Från 1930.... så dom var tvungna att tas bort... Så färgen saknas där.... Lätt fixat... När man som jag .... har flera liter botfärdig *L*...

ny länk...

har jag lagt till... Björn en kille som bor i huset... där dom påbörjade balkongbytet... gjorde en blogg om bygget... så nu har jag lagt en länk till den... nu väntar vi bara på festen vi ska ha när alla husen är klara...

En tragiskt olycka...

har hänt... i närheten där vi har sommarstugan,.,,, En brandbil som var under utryckning... körde av vägen utför en ravin.,.  och två stycken omkom... 3 är svårt skadade... Jag blev ledsen när jag fick höra det... tänker på alla vännerna där uppe,.. för dom känner nog de omkomna... och deras familjer...

Ingen ska behöva förolyckas när dom .... sköter sitt jobb...

jag försökte... och försökte...

skriva lite i bloggen när jag var och fiskade... men lyckades inte... vet inte vad för fel... lite synd... för det blir så mycket att skriva när man kommer tillbaka... och så glömmer man hälften...

Björnar och Älgar...

Fanns det gått om... där vi var och fiskade.... i byn fanns en så kallad... Soptunnebjörn... han var och rotade i soptunnorna.... efter mat... cirka 50-100 meter i från invånarna i byn där vi bodde.... . och inte ens campinggästernas soptunnor fick vara ifred... så facit för veckan blev... att vi såg 2 älgar och 1 björn... det sista var rätt häftigt... för det är ingenting man ser på hemmabredgraderna.... när man är ute och åker bil....

Vi gjorde annat...

också... var bland annat in till Sveg... då det regnade så förbaskat... så gick vi in på ett fik...Café Cineast, i Sveg.,.,.hela caféet andades 50-tal..... har aldrig sett så stora negerbollar... och chokladbiskvier... bollarna var lite större än tennisbollar... och biskvierna... var som 3 normala... så det fick bli en bulle istället... med pralin med smak av jordgubbe/Chili,... dom var så goda..,.
bordet hade reklam för olika produkter...
de flesta har idag gått ur tiden...men det var kul att läsa...
på ovanvåningen fanns det olika "temarum"  gangster... skräck... 50 tals fik... ännu mera än på nedervåningen... hur som,,.. så var det värt ett besök...

Fisketuren...

är nu avklarad... veckan gick tyvärr för fort.... 2 harrar och 3 öringar... lyckas jag få upp... mesta behållningen var nog naturen. tjärnen låg spegelblank framför en.. nästan synd att kasta i något drag.. och förstöra ytan....

men när jag gjorde det så fick jag upp en öring..

En av flera fina stigar... som leder till en fiskesjö... skulle kunna gå flera mil.. på dessa...

Här går två älvar ihop.... i bakgrunden kan man skymta Sonfjället...

Att kasta med flöte... bland alla buskar.. kan vara svårt... och nu har jag lämnat spår efter mig,...det var både för risigt och strömt.. för att jag skulle försöka hämta det...

Ett av favoritställerna att fiska på ... stå ute i strömmen med vadarbrallor.. och en stenö...

2 harrar lyckas jag få upp här... den ena hade svalt hela betet...

Mygg och knott var inte roliga att tas med... men  den här apparaten.. gjorde att man kunde ta sitt fika utan att bli uppäten...

några hjortron gick inte att hitta... även om det var lite tidigt... så kan man nog konstatera att det inte kommer att bli några heller... eller väldigt lite i alla fall... blommorna såg rätt så uttorkade ut...

När vi åkte från en tjärn... som låg högt upp på berget... så visade sig Sonfjället sig från sin vackraste sida...

även solnedgångarna... hade sin charm...

En och annan brasa... tändes också... här var det N... som gjorde upp en brasa för att försöka få Knotten... att flyga... åt något annat håll...

I stugan åts det... harr och öring... var och varannan dag... ensidigt kan en del tycka... men gott säger vi...

liljorna....

har brett ut sig ordentligt vid stugan... gör ingenting... för det ser ut som det brinner... när dom blommar...