Kräftfiske.....

Det kommer att bli en spännande fredag.... För första gången ska maken och jag fiska kräftor...När man tittade ut vid 11-12 tiden så stod regnet som spön i backen....Men någon däruppe gillade oss...för vid 13-tiden så bröt solen igenom och molnen skingrades......

Packade ihop burar...med vidhängande flöten...och gick ned till båten.....och där syntes verkligen regnets framfart...fram med öskar....


det var lugnt på sjön....


Solen sken när vi kom fram till ön...där vi skulle fiska...


Eftersom vi inte fick börja förrän kl.17:00 så tog vi en fika...gick ned till bryggan och kikade ned i vattnet.... och där fick jag se den här lilla krabaten...Då fick jag nästan dåligt samvete över att kräftfiska.... men den här vännen kröp under stenarna så han klarade nog livhanken.... för i år.....


När burarna var uppackade så tog dom upp nästan all plats.......i båten...


Äntligen fick vi lägga ned burarna i ....det är vid pilarna....


Sedan åkte vi iväg och la i våra vänners burar vid grannön....dom skulle komma lite senare.... Stackarna han inte mer än komma .....förän portarna öppnade sig....det bara öste ned....vi fick byta grillplats......eftersom den första blev dränkt;)

Lagom efter  vi ätit klart.....så bröt solen igenom....


Vi åkte iväg och vittjade burarna.... det var spännande och se om det blev några....enligt min egen privata undersökning så gillar kräftor strömming....mört...Lubb....men är inga älskare av kycklinglever....men jag förstår dom....det är inte maken och jag heller....

Efter sista tömningen så hade vi 4 fått ihop en massa kräftor..och två av dom ville vara Herre på täppan....


Senare på dan efter en välbehövlig sömn....så kokades det kräftor hemma hos vännerna....det blev både sockerbitar och porter i lagen.... och så dill.....i mängder.....doften som spred sig i köket gjorde att "snålvattnet" började rinna..... 


Nu ska dom ligga i lagen över natten....så i morgon får man prova läckerheterna.....


Det var väldigt kul att vara med på kräftfiske.... och ännu roligare när man fiskade tillsammans med vänner.... och jag trodde aldrig att det kunde finnas så mycket kräftor i sjön...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0