Senap….

I helgen pratade vi om senap…. eller rättare sagt att göra egen senap…. så när jag kom hem till stan... så letade jag fram ett recept... Och lite senapskorn… gula och svarta… fick mala i omgångar.... så att det inte skulle bli en massa stora korn...


jag malde... och malde och malde.... droppade i lite vatten... så det blev som en smet...


Hur som helst… efter ha blandat i lite honung.... lite salt.... lite olja.... och lite vitvinsvingäer.... så fick min testperson (maken ) smaka.... han började prata om hur gott det skulle vara med en chorizo…

Eftersom det var test... så gjorde jag bara lite.... när jag var klar... så såg jag att det stod i recept... att man kunde använda matberedare… så det får det bli nästa gång.....

Recept stark Senap. ca 3 dl

  • 1 dl bruna, gula eller svarta senapsfrön - gott är att bla hälften bruna och gula.
  • 1,5 dl vatten
  • 1 msk vit vinäger
  • 0,5 dl olja, typ solrosolja
  • 1 tsk salt
  • 2 msk socker, råsocker eller honung 

    1. Hemgjord senap i mortel: Krossa senapsfröna lite i taget i en mortel. Tillsätt några droppar vatten så att senapen får en lagom bredbar konsistens. Lägg i en skål och smaka av senapen med vinäger, salt och honung. Rör också i lite olja droppvis.
    2. Hemgjord senap i matberedare eller mixer: Tillsätt senapsfröna och mixa dem med kniven till en jämn bredbar röra. Tillsätt vinäger, salt och socker samt olja droppvis under omrörning.


  • Kommentarer

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0