När vi var....

 

till stugan i helgen… så hann vi med massor av saker… lyssna på halva Ring så spelar vi…. Att vi inte hörde första halvan .... berodde på att vi sov….. sedan så tog vi svampkorgen med oss…. Och gick till skogs….. hittade nästan korgen full… av gula kantareller…..

vi var bara tvungna att visa Hya och Richard…. Tog en fika…. Pratade kräftfiske…. Och konstaterade att vi inte ätit upp förra årets kräftor…. Vi beslutade att ha en improviserad kräftfest…. Att kalla det skiva är att ta i….. hem och leta fram kräftdekorationerna....

Tills det var dags att göra pajen…. Så klippte maken gräset…. Och jag plockade av bärbuskarna… det blev både vita och svarta vinbär…. Nu är det….2-3 buskar kvar  av dom svarta….. att plocka….. dom röda bären åt jag upp…. Var liksom inget att spara på….. krusbär…. Och hallon….  jag plockade….. plockade… och ändå syntes det inte att jag gjort det….

 

dom var stora.... söta.... goa.....

Sedan gick jag in och rensade… bär....  maken hade då påbörjat rensandet av svamp… (det är avigsidan med svampplockning… att rensa)…. som jag sedan stekte lite....

det skulle jag ha i pajen.... som var en blandning av svamp och västerbottenost.... och LCHF paj...puh... detta på grund av att jag inte riktigt klarar sådant som innehåller mjöl... (gluten???)…. Men kantareller, dill, och västerbottenost grädde kan man inte misslyckas… eller kan man det????....  Hittade även 3 småflaskor med snaps…. Till och med ett par kalla 2,8 hittade jag….  Hya gjorde aioli och med tanke på den oplanerade ”festen” så lyckades vi väldans bra…..


har vä sagt det förr.... skillanaden mellan svenska hemkokta kräftor och frysta turkkräftor är som natt och dag.... dom hemkokta smaker inte gammalt diskvatten.... dy.... eller saltlag..... detta från en som aldrig har tyckt om dessa djur tidigare.....

På söndan förmiddag… så var vi och hämtade årets kräftfiskekort…. samt kartan.... var vi ska hålla till.... det måste vara en av sveriges vackraste kräftfiskeställe..... vi konstaterade att vi nästan var på "hemmaplan" det vill säga där vi fiskade förra året...... Det är väl bara att hoppas att vädret blir bättre….. för spöregn gör ingen människa glad.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0