Nyfiken i en strut....

Har beslutat att flytta kategori Memira.... till en egen blogg.. samt lösenordsskydda den delen.... vill inte känna mig övervakad... och vi har åsiktsfrihet... om jag tycker att dom är klantar... så ska jag få tycka det. Och dom som vill läsa vad jag skrivet.. får väl be om lösenord...

eftersom jag inte längre orkar sitta och svara på frågor.. angående ögonoperationen så tar jag bort den här sidan.. utan konstaterar bara att det var misslyckad operation, bortkastad tid. 2 år gick till att hålla på och strida med Memira... och nu lägger jag det bakom mig...


Kommentarer
Postat av: Maria

Hej!

Jag vill väldigt gärna läsa mera om vad du varit o är med om hos memira. Jag har själv gjort RLE med multifokal högteknologisk lins, 2009.02.19. Det har gått drygt ett år nu med massor av återbesök o bortförklaringar till att jag inte ser bra, har ont i ögonen o känner mig som att jag befinner mig under vatten. För en månad sen så opererade dom ena ögat mot efterstarr, men det blev inte mycke bättre. Nu ska jag på återbesök i morgon igen o då fick jag för mig att kolla om nån anna var missnöjd med memira. Berätta gärna vad jag behöver för lösenord. / Maria

2010-05-05 @ 20:34:38
URL: http://www.bonabjork.se
Postat av: M

maria, jag svarar dig privat istället...

//M

2010-05-05 @ 23:11:16
Postat av: Dennis Hopkins

Hej,



Nu blir jag rädd, allt jag hittar om Memira har varit guld och gröna skogar och så hittar jag dig.

Jag har en planerad lasik hos Memira de säger att det är helt riskfritt och jag är tillbaks på jobbet redan imorgon. avråder du mig från att göra den hos Memira eller avråder du totalt.Vad finns det för andra metoder Mvh Dennis

2010-05-20 @ 22:21:27
Postat av: M

så är det... den som söker han finner... ångrar att inte jag var lika klok... skickar ett privat svar...

2010-05-23 @ 22:39:06
Postat av: Berndt

Hej, jag står/stod i begrepp att göra en RLE-operation, ganska översynt, lätt astigmatisk och accepterar att ha läs- och skärmglasögon för att slippa multifokal...



Börjar nu tveka lite, behöver mera info tror jag nog.

Är du bussig och släpper in mig?



Vänliga hälsningar,



BN

2010-10-05 @ 21:26:14
Postat av: matta

Har tid för en RLE hos Memira, vill ta del av dina erfarenheter.

2011-01-25 @ 09:29:24
Postat av: Lena

Hej!

Vill gärna komma i kontakt med dig. Har en misslyckad operation bakom mig och vet inte hur jag ska gå tillväga. Mvh [email protected]

2011-03-09 @ 18:48:30
Postat av: Lena

Hej!

Vill komma i kontakt med dig.

Mvh Lena

2011-03-12 @ 08:45:24
Postat av: Susanne

Hej

Är väldigt nyfiken på din RLE operation,Det har gått 3 veckor efter min och jag ser "bra " på nära håll men allt annat är "som under vatten" Memira påstår att man måste ha tålamod och att allt blir bra men jag är orolig fick inte denna info innan operation vore interssant att få någon annas uppfattning om detta

2011-09-30 @ 12:58:12
Postat av: Sofia

Hej! Vill gärna veta mer... Jag har gjort 2 op på vardera öga och ser inte bättre iallafall...har enorma problem med både syn, ont och rinnande ögon. Behöver tips!.. ska till någon höjdare nu.

Mvh Sofia

2011-10-14 @ 08:51:15
Postat av: Marie

Hej!

Erbjuden landsingsoperation för grå starr, men har även varit på Memira och föll för deras RLE. Nu i valet och kvalet, så vill jag gärna höra mer om de komplikationer som det inte talas om.

Mvh Marie

2011-11-08 @ 13:16:32
Postat av: Enögd

Hej!

Jag har gjort linsbyte hos Memira. Det förstaögat misslyckades och man blev tvungen att skicka efter en alternativ lins. Nu ett par månader senare har jag blivit tvungen att akut opereras för näthinneavlossning p g a det misslyckade linsbytet. Man ska nog tänka sig om många gånger innan man tar steget ut. Man upplyser inte om komplikationerna som kan uppstå. Det låter så enkelt att t ex om man fortfarande har lite svårt att se klart på långt håll så står de för glasögonen o s v. Jag tyckar att man skulle upplysa mer om de komplikationer som kan uppstå!



mvh

Enögd

2012-02-14 @ 11:48:50
Postat av: M

Det gör mig ont.. att dom fortsätter som inget har hänt... och deras enda ersättning är glasögon.. som kostar på sin höjd några tusen..

2012-02-15 @ 01:08:13
Postat av: Anonym

Hej! Gjorde linsbyte hos Memira dec 09. Mycket besvär efter det med dålig syn pga att istället för att vara närsynt fick jag brytningsfel på båda ögonen.
Hade mycket problem med dimsyn samt att jag ej kan läsa eller se på nära håll utan Mycket starkt ljus. Har numera en ficklampa i väskan.
Detta korrigerades med laser i juli 10 som inte heller blev helt lyckad samt att jag fick efterstarr som också beh med laser 2010.

Kämpat med olika typer av glasögon Memira har skickat mig till bensinstation där jag köpt glasögon, men i höstas när de rekommenderade mig att köpa glasögon hos min optiker fick jag nog.
Hotade med patientskadenämnden och då ffick jag ett par anpassade efter mitt "nya" brytningsfel. Då har tre år gått.

Förra veckan (april 2013) fick jag synfältsbortfall som visar sig vara näthinneavlossning på vä öga( det som jag haft mest problem med dimsyn, torrhet etc)
Ska idag, söndag in på akut operation på Mölndals sjukhus.
Pust. Skulle aldrig rek Memira och saknar mina gamla ögon!

Svar: Jag rekommenderar dig att anmäla till patientskadenämnden. Har du recept från ögonläkare så begär ut alla, från tiden innan första Memira besöket och operation. Begär även kopior från de operationer och läkarbesök som du fått gjort på grund av Memiras operation. Därefter begär du ut alla journaler från Memira, dom kan inte neka nej, även om dom skulle försöka. Fåfråga även vad deras försäkringsbolag heter. Gör sedan din anmälan till Patientskadenämnden.
Memira har en väldigt förmåga att skylla på patienten, att du har missförstått behandlingen, att dom varnat för riskerna, vilket dom oftast inte har gjort. Dom talar inte om att dom fått klagomål från många patienter, att det är många korrigeringsoperationer osv. Jag hade alltid en person med mig i mina kontakter med Memira eftersom dom hela tiden skyllde ifrån sig. Skillnaden blev att vi var två som hade missförstått.
Tala om klart och tydligt att du kommer att göra en anmälan om felbehandling. I mitt fall kallade dom till ett möte och chefen från Uppsala kom. På dom verkade det som om ansvaret var mitt för att det blev fel. Jag fick höra att jag var en person som aldrig kommer att vara nöjd, att jag hade grå eller om det var grönstarr, att jag själv begärde att få samma syn som innan jag opererade mig??? Varför då betala 30 000? Det hade dom inget svar på, dom upptäckte nog själva hur konstigt det påståendet lät.
Säg också till att du vill ha tillbaka den avgift du betalat in, du kommer troligen få ett papper på att det inte var någon felbehandling och kravet är att du måste skriva under papperet för att eventuellt få tillbaka dina pengar. Jag skrev på, för jag orkade inte bråka längre 4.5-5 år. och fick således tillbaka pengarna för operation. Innan det papperet blev jag erbjuden ett par glasögon. Tackade nej till.
Glasögon kan man handla på nätet för 500-1000 kr och med tanke på operationskostnaden så var det biligt om jag godtagit det. För då hade jag inte kunnat gå vidare eftersom jag accepterat ersättning glasögon.
kim blomberg

2013-04-21 @ 08:03:47
Postat av: Maria/anonym ovan

Kom idag hem efter min operation för näthinneavlossning. Har begärt ut alla journaler från Memira. Det kommer att skickas till mig samt att deras chef kommer att kontakta mig angående anmälan och proceduren där.

Inser att min syn aldrig mer kommer att bli som förut men får göra det bästa av detta nu.
Sjukskriven i två veckor samt att jag pga att näthinnan behandlats med gas antagligen inte kommer att kunna åka på min planerade semesterresa om tre veckor.

Memira har alltså gjort tre ingrepp i vardera öga på mig: Linsbyte/efterstarrlaser/ laser för att korrigera brytningfel som uppstod vid linsbytet. Trots detta upplevde jag sämre syn än tidigare,stora svårigheter med synskärpa, svårt att läsa samt torra ögon och dimsyn.
När jag nu skulle opereras för näthinneavlossning var jag så rädd att de fick söva mig,orkar inte mer med rotande i ögonen.
Personalen på Mölndals sjukhus var underbara och jag hoppas konvalecensen efter detta inte ska bli för lång.

På Memira har jag fått beskedet att min syn är 90 % och 100% med korrigering.
På sjukhuset fick jag beskedet att det nu friska ögat har 60% syn och att jag ligger på gränsen för att ha glasögon när jag kör bil....?
Jag får inte ihop det.

Men men anmälan ska nu ske och vi får se vad det kan ge!

Maria

Svar: Memira har en förmåga att tänja på hur det är. jag fick en ögoninfektion i bindhinnan men "allt ser så bra ut".. enl Memira. gick i 5 månader med besvären, efter 6 månader fick jag en tid i Stockholm på en klinik som landstinget Södermanland har avtal med. Tyvärr så borde kollen vara bättre hos Hälso & sjukvårdnämnden. Men eftersom Memira själva mörkar siffror, och man är känner sig rätt så sårbar och liten mot dom, så är det väl lätt gjort. Men ta med någon annan person till mötet med dom. helst någon som är sjukvårdskunnig. har du möjlighet att spela in samtalet så gör det. För i efterhand så blir det att man "missuppfattat" Men om dom märker att du tänker göra anmälan och det är allvarligt menat, så kommer dom nog att erbjuda ersättning om du skriver på att det inte är felbehandling, det är väl där chefen, troligen den från Uppsala kommer in. värre munläder än den har jag inte hört tidigare. Han var även med på Plus när det var en massa felbehandlingar/misslyckade operationer på tapeten. Tyvärr så har Aftonbladet och Expressen artiklar, där man opererar och får perfekt ? syn på 5 minuter, innan min operation hade jag inte en tanke på att det kunde misslyckas. Jag är lycklig över att jag var så klok och sa ifrån sista korrigeringsoperationerna. vilket i deras ögon inte skulle vara några problem eftersom hornhinnan var så tjock hos mig. Men jag ansåg att om dom misslyckas så kapitalt med operationer och korrigeringar, så varför skulle dom lyckas nu,...??? stå på dig... och undrar du över något så är det bara att ringa...
kim blomberg

2013-04-23 @ 14:10:44
Postat av: Anneli

Hej vill gärna komma i kontakt med dig. Jag har hållit på i 6 år nu med mina ögon och nu vill memoranda återbetal mig o avsluta allt! Är osäker hur jag ska gå till väga! Kanske du kan tipsa lite?
Med vänlig hälsning, Anneli

Svar: har försökt svara på adressen du uppgav, men den fungerade inte...
kim blomberg

2013-05-25 @ 22:02:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0