Rademachersmedjorna…

Skulle egentligen till Varuhuset… men dom hade sovmorgon… öppnade kl 12:00, så vi tog en tur till smedjorna… gick förbi huset heter Bergska gården och användes idag av konstföreningen Form och Färg….  
 
Huset har en underbar veranda… som jag inte skulle ha något emot att ha… Snickarglädje, spröjsade fönster med färgade rutor… tog en närbild... bara för att visa dom fina rutorna...
 

Vid Bergska smedjan…från 1650 talet….  rasade snön från taket… bra lutning och plusgrader… hjälpte till... Förr tillverkade dom rakknivar här.. men det är det nog inte många som använder idag… men det finns en knivsmed där… jag har fått bladet till en skära… frisörsaxen.. och lite knivar slipade där…  Får passa på … eftersom det inte finns så många smeder kvar…  
 

Vid Jernbergska krogen… var det full aktivitet..

 

läste menyn… och det fanns massor av rätter som jag kunde tänka mig… men det får bli… vid något speciellt tillfälle…


Så här fint med snö som det var vid smedjorna skulle det ha varit vid julskyltningen i början av december… men då var det som vanligt… regn, regn och mera regn….

Nu började klockan närma sig 12 så vi gick bort till Clas Olsson, handlade det jag  skulle ha till projektet… och vände kosan hemåt… passerade blompotterna vid viadukten.. dom var vackert dekorerade med snömössor….  



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0