SJ…SJ … gamle vän…

Börjar med ett par rader från Stefan Demerts låt Till SJ...

"Boka plats, biljett och res, medan möjligheten ges
Med vår järnväg vart du vill, snart finns den inte till…."

Har varit ute och rest med SJ….  Avresevädret var inte så kul… blåste, snöade… grått… redan i begynnelsen var tåget sent… förvisso bara några minuter… men jag hade 9 minuter för byte.... och det var samma perrong….ingen fara med andra ord....

Första tågbytet fungerade trots att mitt tåg var försenat... för det var tåget som jag skulle med på också.....
det var kallt i snålblåsten… trots ylletröjor…. frågan var hur sista tågbytet skulle fungera... mina 22 minuter ....var det bara 10 kvar....  

Det fanns inte så mycket att titta på den här stationen.... mindre snö... det snöade inte... men blåsten gjorde att det trots det kändes kyligt....


Blev som jag misstänkte.... vi kom in en kvart försenade.... och det var bara att vänta på nästa anslutning... 
resan med sista tåget var i alla fall färgrikt.... helt moderiktigt så var det rosa/lila säten... 


 Äntligen framme… 1 timme försenad....  Resegaranti...??? nej den gäller inte... SJ 34 minuter... för sista biten åkte jag med Skånetrafiken... och dom var inte sena....

"Om du kommer fram i tid så fröjda dig därvid
SJ, SJ gamle vän. Festligt att du lever än
Men du ser rätt krasslig ut, snart hörs ditt sista tut"

Mötet fick vänta till dan efter.... började dan med att fylla i blankett Resegarantin... men den gällde som sagt inte...förklaringen skrev jag om nyss...

Men visst är det trevligt med avregleringen av tågtrafiken… dela upp järnvägen till olika intressenter.... så behöver dom aldrig behöva betala en krona.... så var det med den garantin....

Hemresan var inte heller den någon höjdare… faktisk något värre.... Redan vid starten så fanns det flera tåg att välja på till Lund... frågade en tjej som förklarade det... ena tåget stannade vid varenda mjölkpall... det andra gick direkt... 
Troligen hamnade jag på ett 3:dje tåg... för det stannade på 3 ställen.... hur som helst var det 4 minuter försenat.... innan vi kom tilll Lund... så fick vi stå och vänta... så nu var mina 17 minuter för tågbyte nerre på 6-7 minuter.... framme... Folk sprang värre än på Stockholms central... en myrstack i rusningstrafik.....

Men vart i hela friden skulle jag ta vägen...??? ingen hänvisning mer än till tågen Malmö och Köpenhamn.... uppför rulltrappan... (tack för den...) inga skyltar... sprang med väskan i släptåg... tur det är jul på den.... ut till stationshus... hittade en skylt som visade att jag skulle ned på perrongen bredvid den som jag klev av på... uppför rulltrappa... sprang bort... till nedgång... rulltrappa ned... ut på perrong.. givetvis sista vagnen... lagom jag kommer in i tåget så går det....

På grund av dålig skyltning så får jag springa 300-350 meter istället för 75.... puh.... ingen plats för resväska... dåligt med tanke på att det skulle vara 1:a klass....  så jag ställde den bredvid bagageplatsen… lite i gången... folk får väl hoppa om dom ska förbi… hämtade en tidning…. Sedan kom tågvärden med frukosten…. man fick välja bröd... och det var inte inplastat....

 Försökte läsa en av reaböckerna.... en väldigt rörig och dålig bok… så det blir första och sista av fr. Läckberg… om dom andra böckerna är lika dåligt skrivna… så förstår jag inte hur hon har blivet sådan megaförfattare…  men envis som jag är…. Så kommer jag läsa ut den.. på något sätt… ;)


Det rullade på rätt bra… trodde vi… utanför Mjölby blev det ett stopp igen… växlarna fungerade inte… Men hallå… klarar ni inte ens det här vädret… +-0 ingen snö… solsken… utan att man ska behöva stå mitt ute i ingenstans...  den här pelaren…. Studerade jag… den halvtimmen… och hur roligt var det.... gick inte att läsa heller... för damen bakom... fattade inte att det var i en tyst avdelning.... utan satt och pratade i mobilen....



Åter igen en missad anslutning… kom fram 45 minuter sent…. om dom använde den här sorten av tåg... rälsbuss... så kanske det fungerat bättre....



var bara att vänta i över 1 timme igen.... sista tåget vet jag inte vart dom hittade... har inte sett den modellen på tåg.... dom senaste 20-25 åren....

Hur som helst… äntligen på väg…. Det fungerade i cirka 6 mil…. Sedan fick vi stå och vänta på ett inkommande tåg… det fanns passagerare som hade anslutning till vårt tåg.... det var  10-15 minuters väntan… igen….
Jo... jag kom hem... 2 timmar och 15 senare…. Än vad som var tänkt….

"Vad ska du med flyg och bil? Tåget för dig många mil
dyrare för varje år men tänk på vad du får….
"

Vad mitt kalas med SJ kostade....   2519 kr och tiden blev 13.5 timmar … Hade jag tagit bilen så hade jag kommit undan med runt 900 kr … och ändå är det högt räknat… och 10 timmar… och då får man åka,... stanna, och äta när man vill.... man kan vara ensam... eller 2-4 stycken....  lyssna på radio, prata....  

"SJ, SJ gamle vän. Festligt att du lever än
Men du ser rätt krasslig ut, snart hörs ditt sista tut
Men du ser rätt krasslig ut, snart hörs ditt sista tut"

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0