Var in i en butik idag…

Nu var adventsljusstakarna framme… såg en sak som störde mig…. En elektrisk tuppstake… ett rent plagiat från orginalet… 4 ljus????...  jag blev förvånad att Käck och Hedby skulle tillverka en sådan… efter lite letande så kunde jag konstatera att det är ett plagiat från Kina-

Lika viktigt det är att skydda Lewis-jeans från varumärkes intrång… lika viktigt skulle det vara att skydda den här ljusstaken.

Men för mig gäller bara den äkta varan…. Och dess symbolik… men håll med om att dom är väldigt lika bortsett från ljusen…

orginalet....

kopian

 

Tuppstakens symboler:

  • Hjärtat - Kärleken
  • Tuppen - Vaksamheten
  • Taggarna - Kristi törnekrona
  • De tio hålen - Tio Guds bud
  • De tre ljusen – Treenigheten
  • De tolv löven – De tolv apostlarna

Undrar vad dom fyra ljusen ska stå för....?????

Kommentarer
Postat av: A-C

De fyra ljusen, kanske de kan stå som symbol för de fyra evangelisterna, - Matteus, Markus, Lukas och Johannes. Ljusstaken har ju tre ben, så voilà - där har du treenigheten som är basen!

2010-10-19 @ 18:39:30
Postat av: M

du har rätt,,, det ligger faktiskt något i det.... tre eller fyra ljus... så är fin är den....

2010-10-19 @ 21:21:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0